Tips voor trainers en begeleiders

10 tips voor positief coachen voor begeleiders

• Praat met de spelers vooral over plezier maken en zelf beter worden.
  • Laat aan de spelers blijken dat het ok is als je tijdens een wedstrijd een fout maakt.
  • Zeg niet alleen tegen de spelers wat ze fout gedaan hebben maar vooral wat ze goed gedaan hebben.
  • Door te trainen op sterke punten wordt de speler alleen nog maar beter en wellicht zelfs uitblinker, hierdoor groeit het zelfvertrouwen en het gevolg is dat er met veel plezier en durf gespeeld wordt.
  • Laat de spelers vooral zelf nadenken over oplossingen.
  • Vraag na de wedstrijd aan de spelers: “was het leuk?”
  • Wanner de spelers weten waar ze goed in zijn weten ze ook wat verbeterpunten zijn, dus vraag ze naar hun goede punten.
  • Behandel de spelers met respect, dan wordt jij ook met respect behandeld.
  • Geef het goede voorbeeld: blijf positief, ook richting scheidsrechter, grensrechters en tegenstanders.
  • Het corrigeren van spelers, het toespreken van een speler en soms ook treffen van disciplinaire maatregelen horen ook bij het coachen, maar zo’n maatregel dient wel te leiden tot een gedragsverbetering van de spelers.
    Stuur nooit de spelers voortijdig naar huis, ook als ze niet willen luisteren.

voor grote weergave klik hier