De historie van RKSV Heeze 1930-heden

In 1930 werd de basis gelegd voor de voetbalclub die RKSV Heeze nu is. Kapelaan Thomassen van parochie Sint Martinus zorgde ervoor dat de kleine dorpsclubjes PVC en Zwart-Wit vanaf 15 mei 1930 samen verder gingen onder de naam PVC, dat stond voor Patronaats Voetbal Club. Thomassen formeerde een bestuur en zichzelf bedeelde hij de rol van geestelijk adviseur toe.

PVC kwam in het eerste seizoen uit in de tweede klasse van de Rooms Katholieke Voetbalbond Noord-Brabant en behaalde een knappe twee plaats in de eindrangschikking. Deze mooie start van de Heezer voetballers zorgde voor een vliegwieleffect. Diverse nieuwe leden meldden zich aan en zodoende kon er een tweede elftal geformeerd worden. In het seizoen 1931/1932 kon het eerste kampioenschap gevierd worden. Vanaf 8 mei 1933 werd de binding met het patronaat losgelaten en ging PVC verder onder de naam Vitesse. Het tweede kampioenschap was direct een feit.

In de zomer van 1936 fuseerde Vitesse met Blauw-Wit, het fabrieksteam van weverij Engelen&Evers. Het voetbal in Heeze kreeg hierdoor een steeds serieuzer karakter. In de eerste jaren werd nog gespeeld op weilanden die door een dorpsgenoot beschikbaar werden gesteld. Na de fusie werden de wedstrijden gespeeld op een echt voetbalterrein aan de linkerkant van de Somerenseweg. De heer Evers, mede-eigenaar van weverij Engelen&Evers, stelde het veld ter beschikking.

Jaren '30 - '40
Vanaf 1939 werd de club, op verzoek van de voetbalbond, VV Heeze gedoopt. En in 1943 volgde het eerstvolgende kampioenschap.

Jaren '50
In het seizoen 1951/1952 maakte Heeze de zelfverkozen degradatie van 1949 ongedaan. Het eerste elftal werd kampioen in de tweede klasse van de Noord-Brabantse Voetbalbond en promoveerde naar de eerste klasse.

Aan de vooravond van het seizoen 1953/1954 werd er opnieuw een kleine naamswijziging doorgevoerd. Omdat er sinds enkele jaren ook handbal werd gespeeld onder de vlag van VV Heeze besloot het bestuur de club om te dopen tot Rooms Katholieke Sport Vereniging Heeze.
In het seizoen 1954/1955 bestond de club 25 jaar. Dit heugelijke feit werd opgesierd met een kampioenschap.

Jaren '60
Na de oorlog werd er, om de jeugd van de straat te krijgen, gestart met jeugdvoetbal. Het duurde vervolgens tot 1965 totdat het jeugdvoetbal ook een officieel karakter binnen de club kreeg.
De junioren van Heeze hebben altijd gespeeld op het sportpark aan de Sterkselseweg, maar de senioren speelden aan het einde van de jaren zestig enkele seizoenen in De Weibossen. Aan de Sterkselseweg was gewoon te weinig ruimte voor alle leden.
De verhuizing legt de club geen windeieren, want in het seizoen 1970-1971 wordt het eerste elftal kampioen van de vierde klasse.

Jaren '70
Vanaf 1971, het jaar waarin de uitbreiding van Het Lambrek gereed was, spelen de jeugd en de senioren weer samen op het huidige sportpark aan de Sterkselseweg. Drie seizoenen later bereikt het eerste elftal een niveau dat nog nooit was bereikt. Heeze 1 promoveert naar de tweede klasse. Helaas degradeerde het team direct weer.

Jaren '80
Mede dankzij de inzet van een groot aantal vrijwilligers en sponsoren kan op 5 september 1981 de nieuwe kantine op feestelijke wijze geopend worden.

In 1983 wordt Heeze eindelijk overtuigend kampioen in de eerste klasse 107 van afdeling Brabant en volgt de triomfantelijke terugkeer naar de vierde klasse van de KNVB. In 1984 krijgt RKC uit Waalwijk toestemming van de KNVB om toe te treden tot het betaalde voetbal. De hierdoor ontstane extra promotiekansen worden door Heeze benut en promotie naar de derde klasse is een feit. De seniorenafdeling groeit inmiddels ook fors in de tweede helft van de jaren 80. Nadat er lange tijd met 8 elftallen aan de competitie is deelgenomen stijgt dit aantal in het seizoen 1985/1986 tot maar liefst 13. Met 13 teams is ook meteen de absolute top behaald, maar daarna wordt er 12 jaar lang het aantal van 11 teams ingeschreven voor de competitie.

Jaren '90
In 1990 wordt het sportpark van RKSV Heeze uitgebreid met een tribune. Dankzij het werk van vele vrijwilligers kan deze op 13 mei 1990 feestelijk in gebruik genomen worden.

In 1998 werd een volgende stap gezet. Vanaf dat jaar wordt er door Heeze met een damesteam aan de competitie deelgenomen.

2000 en verder
Pas in het seizoen 2002/2003 recht Heeze de rug, wordt met één punt voorsprong kampioen en promoveert naar de derde klasse. Het seizoen voor de promotie was RKSV Heeze gestart met een G-elftal. Hiermee kreeg ook het gehandicaptenvoetbal een volwaardige functie binnen de vereniging.

De club wist zich niet lang te handhaven in de derde klasse, maar in 2005/2006 was er weer een kampioenschap en volgde een terugkeer naar de derde klasse. Qua niveau bleef RKSV Heeze tussen de derde en vierde klasse in hangen. Na opnieuw een degradatie en in 2010/2011 een kampioenschap met promotie naar de derde klasse. In het seizoen 2013/2014 promoveert RKSV Heeze via nacompetitie naar de tweede klasse. RKSV Heeze hoopt nu een stabiele tweedeklasser te blijven. Anders begint het er naar uit te zien, dat ze de “Heen-en-weer” van een bekende voetbalclub uit een vissersdorp moeten gaan lenen.

De club als totaal is groeiende. Bij de jeugd veel aanwas van onder af aan (mogelijk een gevolg van het jaarlijks georganiseerde schoolvoetbaltoernooi), meisjes die willen gaan voetballen, nog steeds een G-team en ook bij de senioren zijn er weer meer elftallen voor de competitie ingeschreven, waarvan nog steeds een vrouwenteam.

Een bloeiende vereniging dus, die midden in de Heezer gemeenschap staat, en een sportieve bezigheid biedt voor veel inwoners van de Parel van Brabant.