Algemeen

In de sportwereld zowel bij amateurs als profs is sponsoring door het bedrijfsleven niet meer weg te denken. In de toekomst zal de noodzaak van sponsoring alleen maar toenemen zeker voor een vereniging met ambities. Het bedrijven van sport is kostbaar. Zeker als het gaat om extra impulsen of bijzondere voorzieningen zoals het waarborgen van kwaliteit of een tenue, wordt een beroep op sponsors gedaan. In ruil hiervoor wordt hun naam aan de club of een team verbonden.

Sponsoring bij R.K.S.V. Heeze

Ook bij R.K.S.V. Heeze is sponsoring een bekend fenomeen welke in vele variaties mogelijk is. Een aantal vormen van sponsoring bij R.K.S.V. Heeze is:

• Hoofdsponsor
  • VIP-sponsor
  • Activiteitensponsor ( bv toernooien )
  • Teamsponsor
  • Reclamebordsponsor

Een team kan gesponsord worden door meerdere sponsoren. De totale range van mogelijkheden op het gebied van sponsoring bij R.K.S.V. Heeze kunt u vinden in de sponsorbrochure. Voor vragen kunt u zijn bij [email protected].

In totaliteit leveren deze sponsorbijdragen een verruiming van het budget op, naast een groot aantal goed aangeklede teams. Daar waar kan zal RKSV Heeze de moeite doen de naamsbekendheid te vergroten. Aangezien we als voetbalclub regionaal opereren, beperken we ons niet tot plaatselijke sponsoren.

Bij verenigingen als R.K.S.V. Heeze is sympathie met de vereniging een belangrijke drijfveer voor sponsoring. Het aan de sponsoring verbonden publicitaire effect komt meestal op de tweede plaats. Uiteraard rust op de vereniging de verplichting de kansen die zich daarvoor aandienen te benutten. Om verplichtingen over en weer tussen sponsor en vereniging helder en inzichtelijk te houden, wordt de relatie contractueel vastgelegd.

Sponsorcommissie

De sponsorcommissie van R.K.S.V. Heeze is verantwoordelijk voor de volgende taken:

• Werven en behouden van sponsoren
  • Opstellen, uitvoeren en bewaken van het sponsorplan
  • Samenstellen sponsorbrochure
  • Werven en behouden van donateurs in de vorm van de “Club van …“
  • Organiseren sponsoravond
  • Facturering van sponsorgelden
  • Debiteurenbeheer
  • Overleg met hoofdbestuur
  • Bewaken van sponsormogelijkheden
  • Bewaken van sponsorcontract uitvoering
  • Sponsorbeleid opstellen
  • Vertegenwoordiging in de financiële commissie

De sponsorcommissie zal zich de komende tijd gaan richten op het werven en behouden van sponsoren, zodat de inkomsten uitgebreid kunnen worden. De sponsorcommissie dient hierbij vooral aandacht te besteden aan de gemaakte afspraken met sponsoren. Informeren over de gang van zaken bij de vereniging d.m.v. de Link, het betrekken bij wel en wee, het uitdragen van de naam van de sponsor zijn enkele aandachtspunten naast het belangrijkste uitgangspunt voor vereniging en leden ‘koop bij onze adverteerders’.

Het is belangrijk dat de sponsorcommissie in de toekomst bij het afsluiten van sponsorcontracten er rekening mee houdt dat de vervaldagen voor een eenzelfde groep sponsoren op 1 datum vallen. Hierdoor kan de facturering en eventuele verlenging voor een bepaalde groep sponsoren gelijktijdig verlopen. De sponsorcommissie werkt van seizoen naar seizoen. Dit betekent dat bij aanvang van het competitieseizoen tenues en reclameborden volgens de sponsorbrochure in orde moeten zijn. De sponsorcommissie streeft ernaar om contracten met sponsoren te verdelen over de 3 contractjaren.

Tegenprestaties sponsoren

Vaak worden in sponsorcontracten ook tegenprestaties vanuit de club vastgelegd. De sponsorcommissie is verantwoordelijk dat deze gemaakte afspraken worden nagekomen. Als sponsorcommissie willen wij ons meer zichtbaar gaan opstellen naar de sponsor toe, middels o.a. een kerstkaart.

Sponsoring versus Public Relations

Doordat R.K.S.V. Heeze meer aan PR gaat doen is dit een kans om de sponsoractiviteiten uit te breiden. Doordat er meer posters verspreid gaan worden en door het wekelijks gebruik van de beamer/tv in de kantine ontstaan er mogelijkheden om advertentieplaatsen te verkopen. Ook biedt de Link mogelijkheden om sponsors in het zonnetje te zetten. De sponsorcommissie stuurt in deze de PR commissie of de redactie van de Link aan.

Doelen

• Opstellen van een sponsorplan