Workshop positief coachen

Positief voetbalklimaat / positief coachen

Voetballers presteren het beste als ze plezier en zelfvertrouwen hebben. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het in de praktijk kennelijk niet. Want kijk eens om je heen hoe trainers, coaches en ouders van jeugdige sporters te werk gaan. Ze leggen voortdurend de nadruk op wat niet goed gaat, want ze willen winnen en dus moet je dat wat niet goed gaat zien te verbeteren. Klinkt logisch…. toch?

Wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaringen tonen echter aan dat je veel meer bereikt als spelers met plezier en zelfvertrouwen uitzien naar trainingen en wedstrijden, waarin ze fouten durven te maken. Fouten om van leren.
Positief coachen geeft aan hoe je dat kunt bereiken. Door niet te willen winnen ten koste van alles, maar oog te hebben voor de groei van je spelers op sportief en op persoonlijk vlak, zodat spelers zich positief ontwikkelen en dus uiteindelijk beter gaan presteren.

Plezier in voetballen door het te leren en succeservaringen op te doen! Daarvoor zijn jeugdtrainers en –begeleiders en ouders tijdens trainingen en wedstrijden heel belangrijk. Zij zijn de “sleutel” in de ontwikkeling van de spelers.

Vorig seizoen 2015-16 hebben we twee avonden workshops gehad van P&M Jeugd Voetbalbegeleiding. Hieronder lees je meer.

VERSLAG 1E WORKSHOP 20 JANUARI 2016 voor coaches, trainers, begeleiders en ouders

Woensdagavond 20 januari werd de workshop Positief Coachen gegeven door Patrick Cohen en Mark van Iersel van P&M Jeugdvoetbalbegeleiding. De opkomst was prachtig; de kantine zat vol met trainers, coaches en ouders.

Technisch Jeugdcoördinator Bert Triki opende de avond met een welkomstwoordje en benadrukte dat hij heel blij is dat deze avond mogelijk is gemaakt door de Vrienden van RKSV Heeze.

Hieronder een kort verslagje van de avond.

De voordelen van een positief voetbalklimaat zijn dat spelers zich beter ontwikkelen, er is meer sportiviteit, spelers blijven langer lid, het aantal vrijwilligers groeit en er gaan minder mensen over de schreef.

Voetbal gaat om winnen. Positief coachen is zoeken naar een manier om de kans op winnen te vergroten. Erg belangrijk is (zeker in de basis) dat elke jeugdspeler (van de mini’s tot A1) plezier heeft in het spel, dat hij/zij zichveilig voelt en dat hij/zij zelfvertrouwen heeft.

Dat spelers een schouderklopje krijgen is heel  belangrijk. Elke speler doet wel eens iets goed (ook lastige pubers!). Het is de kunst om de goede dingen te zien en ze ook te benoemen. Dit is haalbaar voor elk team op elk niveau.

Ook de manier om iets te zeggen is van wezenlijk belang. Vaak gebruiken we vanuit gewoonte het woordje “niet”, terwijl je de boodschap ook anders zou kunnen brengen; in plaats van “niet pingelen!”  bedoelen we eigenlijk “speel over”.

Kinderen zijn niet dom. Als iets niet goed is gegaan weten ze dat vaak zelf ook. Het is goed om het kind zelf de oplossing te laten benoemen.

Handvaten:
- richt je op het gewenste resultaat
- ga uit van wat goed gaat
- taakgericht i.p.v. resultaatgericht coachen
- coachen is een spel van vraag en antwoord

Er werden enkele sprekende voorbeelden getoond van hoe het wel en niet moet. Wat daarbij duidelijk werd is het verschil in energie van de kinderen. Zij toonden veel meer plezier en  energie bij een trainer die zich open opstelt dan bij een trainer waarbij ze niets goed kunnen doen.

Op donderdag 10 maart is de volgende clinic. Dan wordt het verhaal van deze avond in de praktijk gebracht tijdens een demotraining.

Hopelijk zien we op en rondom de velden een steeds positiever voetbalklimaat!

foto's: Peter Leijssen

VERSLAG VAN TWEEDE AVOND POSITIEF COACHEN, voor trainers en begeleiders.

10 Maart 2016

Donderdagavond 10 maart 2016 vond de tweede workshop Positief Coachen plaats. Dit was het vervolg op de workshop van 20 januari.

De avond startte al om 18.30 uur met een demonstratie van de smartgoals door de jongens van de C1. Trainer Theo van Gerwen gaf samen met Marco van Gerwen uitleg over de werking van dit high tech trainingsmateriaal, dat onze club vorig jaar overigens heeft gekregen van VDL. De bediening is vrij eenvoudig. Op Youtube zijn veel oefeningen te vinden die uitstekend met behulp van deze smartgoals uitgevoerd kunnen worden.

Na de demonstratie was het tijd voor een kop koffie in de kantine. Daar waren inmiddels Patrick Cohen en Mark van Iersel van P&M Jeugd Voetbalbegeleiding gearriveerd. Er werd nog even een half uurtje teruggeblikt op de avond van de eerste workshop. Vervolgens ging de hele groep (zo'n 30 trainers / leiders) naar buiten, want een mooi jeugdig gezelschap met spelers en speelsters uit de C2, C3 en C4 stonden klaar om een training te krijgen van Patrick en Mark. Zo konden alle trainers zien hoe zij de handvatten voor Positief Coachen in de praktijk kunnen brengen. Vooral lieten ze zien dat een training een spel is van vraag en antwoord, door vragen te stellen aan de spelers in plaats van alles precies willen uitleggen. Ook werd gericht op wat goed gaat (niet op wat fout gaat).  Tijdens de demonstratie werd door Patrick en Mark regelmatig een toelichting gegeven aan de trainers. Er werden allerlei oefeningen gedemonstreerd waar ons trainerskorps toch nuttige dingen uit heeft kunnen halen.

Enigszins verkleumd van de kou ging de groep weer naar de kantine. Daar werden bepaalde oefeningen nog eens nagesproken en hier en daar kwam nog wat extra uitleg.

Hoofdzaken Positief coachen:
- richten je op gewenst gedrag
- uitgaan van wat goed gaat (niet van wat fout gaat)
- taakgericht ipv resultaatgericht coachen
- coachen is een spel van vraag en antwoord.

We kunnen terugkijken op een tweede nuttige avond voor ons trainerskorps. Met dank aan de Vrienden van RKSV Heeze, door wie deze avond mede mogelijk is gemaakt.
Onze club hecht veel belang aan Positief Coachen.

foto's: Peter Leijssen