Tips voor ouders

10 tips voor positief coachen voor ouders aan de lijn

• Praat met je (sportende) kind vooral over plezier maken en zelf beter worden. En geniet daarvan.
  • Laat aan je kind blijken dat het ok is als je tijdens een wedstrijd een fout maakt.
  • Kijk, ondanks de wedstrijdspanning, vooral naar wat goed gaat en geef daar complimenten over, eerlijk en oprecht.
  • Geef geen extra aandacht aan wat fout gaat tijdens de wedstrijd.
  • Laat je zoon of dochter vooral zelf nadenken over oplossingen.
  • Geef het goede voorbeeld: blijf positief, ook richting scheidsrechter, grensrechters en tegenstanders.
  • Vraag na de wedstrijd aan je kind: “was het leuk?”
  • Luister vervolgens naar je kind en stel ‘open’ vragen zoals “Hoe vond je de wedstrijd gaan?”
  • Kijk samen met je kind terug op momenten dat het wel goed gingen.
  • Begrijp dat het voor je kind het beste is als duidelijk is wat de rol is van de trainer/coach, en de rol van de ouder. Concentreer je op je rol: het geven van onvoorwaardelijk liefde.