Blog kunstgrasveld (deel 2)

10 februari 2022 22:00

5 weken geleden heb ik hier mijn eerste blog geschreven over de komst van het kunstgrasveld. In die periode heb ik gemerkt dat velen deze gelezen hebben. Hartstikke leuk om te horen en dank aan degenen die ook de moeite hebben genomen om mij te mailen ([email protected]) met vragen/opmerkingen/ideeën/suggesties/etc!

In de afgelopen weken hebben we niet stilgezeten. Sweco (het ingenieursbureau dat ons begeleidt hierin) heeft een 1e Programma van Eisen opgesteld, aan de hand waarvan wij als club zijn gaan nadenken en uitzoeken. Wat houdt dit nu concreet in?

Begin januari zijn Michael Deelen, Zef Bakermans en ik op bezoek gegaan bij diverse voetbalverenigingen met kunstgrasveld(en). Marini heeft dit geregeld en dat bleek heel waardevol! Op de velden heeft Zef baloefeningen gedaan en ook een halve warming-up om te ervaren hoe het aanvoelt. We hebben de lokale vrijwilligers vragen gesteld over het veld en waarom ze tot bepaalde keuzes waren gekomen. Wat waren de belangrijkste conclusies die we mee hebben genomen:

• In tegenstelling tot wat ik in mijn vorige blog schreef, kiezen we er toch níet voor om extra belijning te plaatsen op het veld. We zullen wel kleine markeerpunten aanbrengen maar dat is het dan ook. Belangrijkste reden om hier niet voor te kiezen: stel dat de KNVB volgend jaar besluit de afmetingen van een mini- en/of pupillenveld te wijzigen, dan is die extra belijning waarschijnlijk nutteloos geworden.
  • We merkten dat bij kunstgrasvelden met een hoge dichtheid van het “gras”, het prettiger aanvoelde en een betere demping had.
  • Qua infill lijken we er ook uit te zijn. Er zat niet heel veel verschil in beleving tussen de diverse soorten, dus onze voorkeur gaat uit naar kurk. Aan alle soorten zitten voor- en nadelen, dus iedereen tevreden stellen kunnen we niet.

Daarnaast heeft Sweco de exact benodigde ruimte ingemeten voor het nieuwe kunstgrasveld, op de plek van veld 3. De uitkomst hiervan: de ruimte rondom veld 3 is te weinig om het kunstgras te plaatsen! Dat wordt dus kiezen tussen:

• Velden 4 en 5 opschuiven, met als gevolg dat veld 5 te smal wordt omdat er geen ruimte is bij de sloot;
  • veld 2 opschuiven naar het parkeerterrein, waarbij ook het hekwerk en de poort verplaatst moeten worden.

Om een lang verhaal kort te maken (want er waren op andere vlakken ook genoeg keuzes te maken), hebben we besloten dat veld 2 opgeschoven moet worden. Hierbij hebben wij wel de medewerking en hulp nodig van de gemeente, we breiden “ons terrein” namelijk uit. We zien dat de gemeente een coöperatieve houding aanneemt wat wij bijzonder waarderen.

De komende weken willen wij het Programma van Eisen definitief maken, zodat de voortgang erin blijft en we de volgende stap(pen) kunnen zetten!

Tot de volgende update!

Joep Swaans