Er was eens.... een kunstgrasveld

28 december 2021 8:30

Zoals iedereen weet binnen onze vereniging, wordt er al járen gesproken over een nieuw kunstgrasveld. En in al die jaren bleef het hierbij. Tot grote frustratie bij velen.

Nu blijkt het dan toch écht zover te zijn. Tijdens de laatste Algemene Ledenvergadering heeft het bestuur de aanwezige leden bijgepraat over de huidige situatie. Vanuit een paar leden kwam toen de suggestie om de rest van de leden op de hoogte te houden van de voortgang. Een prima idee wat ons betreft.

Maar waar staan we dan precies? En wanneer ligt dat kunstgrasveld er nu écht? Met deze blog willen wij alle leden van onze mooie vereniging op de hoogte houden.

Tot nu toe
In de afgelopen maanden hebben wij veelvuldig overleg gehad met de gemeente. In oktober jl. heeft het College van B&W goedkeuring gegeven om te starten met het officiële traject. Wat hield dat in?
Dat de gemeente een ingenieursbureau heeft geselecteerd om onze vereniging te begeleiden bij de  totstandkoming van het kunstgrasveld. Dat is Sweco geworden.
Afgelopen week heeft het 1e overleg plaatsgevonden. 2 afgevaardigden van Sweco, 1 van de gemeente en 4 van onze vereniging. Natuurlijk om kennis met elkaar te maken, maar ook om tot een bestek te komen voor de aanbesteding.

Wat houdt dit in? Voornamelijk het stellen van veel vragen:
• Welk veld wordt het kunstgrasveld? Antwoord: veld 3
• Wanneer willen wij dat het kunstgrasveld er ligt? Antwoord: vóór de start van de competitie 2022-2023
• Wat is de primaire besteding van het kunstgrasveld? Antwoord: training voor alle teams en het spelen van jeugdwedstrijden.

Komende weken
Wat is onze opdracht voor de komende weken:
• Nadenken over hoe de belijning er uit komt te zien op het kunstgrasveld? Wanneer we
kiezen voor extra belijning dan is het veld niet te gebruiken als reserveveld voor Heeze 1 (in de situatie dat er een avondwedstrijd gespeeld moet worden). Maar wel door pupillen die wedstrijden spelen op een gedeelte van het veld (kwart/helft).
• Afwatering; veld 3 ligt lager dan bv veld 2. Het voordeel is dat er daardoor waarschijnlijk geen grond afgegraven hoeft te worden. Maar iedereen die wel eens op veld 3 gevoetbald heeft, weet dat een “zwaar veld” kan zijn bij regenval. Hoe kunnen we het beste zorgen voor die afwatering? Of moeten we het water opvangen in een reservoir om dit te kunnen hergebruiken?
• En misschien wel het allerbelangrijkste voor veel leden: welke infill gaan we kiezen? Er is veel keuze, van “oude autobanden” tot kurk i.c.m. kokos. Elke variant heeft voor- en nadelen (speelbaarheid/maatschappelijke beeldvorming/prijs/kwaliteit).

Halverwege januari is het volgende overleg. Tot die tijd gaan een aantal spelers van Heeze 1 (wellicht samen met enkele spelers van de JO19-1) samen met ons naar verschillende voetbalverenigingen om kunstgrasvelden te beoordelen. Heel belangrijk om zo een breed mogelijk draagvlak te krijgen voor de juiste keuze.

Tot slot: wanneer u, na het lezen van dit artikel, vragen/opmerkingen/ideeën/etc. heeft dan kunt u dat mailen naar [email protected]

Tot de volgende update!

Joep Swaans